31.07.2025 r.

Choroby

Alzheimer w rodzinie – jak rozmawiać z dziećmi o chorobie bliskiej osoby?


Czas czytania: 4 minuty

Alzheimer to przewlekła choroba, która dotyka całej rodziny. W tym artykule podpowiadamy, jak tłumaczyć dzieciom, czym jest Alzheimer u dziadków, jak reagować na ich pytania i emocje oraz jak wspierać je w tym wymagającym czasie.

Dorośli muszą zmierzyć się z trudnymi emocjami i często przewartościować swoje życie, dostosowując je do potrzeb chorego na Alzheimera. Dla dzieci ta nowa sytuacja również może okazać się zupełnie niezrozumiała i stresująca. I choć to na dorosłych spoczywa odpowiedzialność, by zadbać o spokój wewnętrzny swój i swoich dzieci, mogą czuć pokusę, by „chronić” najmłodszych, oszczędzając im trudnych rozmów.

Mimo to badania i praktyka pokazują, że przekazane przez rodziców informacje – dostosowane do wieku – pomagają zmniejszyć napięcie emocjonalne i psychiczne. Dzięki szczerej rozmowie nie ma miejsca na niepokojące domysły. Rodzice muszą zrozumieć uczucia dziecka, by być dla niego wsparciem.

Jak więc wyjaśnić maluchowi, dlaczego ukochana babcia zapomniała jego imienia? Jak rozmawiać o chorobie, która nie boli w tradycyjny sposób, ale rani przez zapomnienie i zmiany w zachowaniu? 

Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem o demencji bliskiej osoby?

Rozmowa z dzieckiem o chorobie Alzheimera wymaga przemyślenia i poukładania informacji, aby zrobić to w sposób przystępny i delikatny. Poniższe rady ekspertów pomogą przygotować się do takiej rozmowy.

  • Mów prostymi słowami i bądź szczery – zamiast medycznych terminów, powiedz np. „babcia ma kłopoty z pamięcią, bo jest chora i jej mózg działa inaczej niż dawniej”.
  • Nie czekaj z rozmową zbyt długo – dzieci zauważają, że coś jest nie tak. Lepiej, żeby usłyszały spokojne wyjaśnienie od rodzica, niż same zaczęły tworzyć najgorsze scenariusze.
  • Zapewnij, że to nie wina dziecka – wiele dzieci ma poczucie winy, zwłaszcza gdy chora osoba zachowuje się nieprzyjemnie lub oskarża je o coś. Wyjaśnienie, żeby nie brać tego do siebie, ponieważ takie zachowanie jest wynikiem choroby mózgu, może przynieść dziecku ulgę.
  • Podkreśl, że chory dziadek lub babcia nie przestali kochać – nawet jeśli dziadek nie poznaje wnuczka i zapomina wielu rzeczy, to nie znaczy, że już go nie kocha, tylko nie potrafi tego okazać jak wcześniej.
  • Pozwól dziecku pytać i czuć – nie ma złych emocji. Złość, smutek, niepewność, strach są naturalne. Ważne, aby dać dziecku przestrzeń do wyrażania emocji bez oceny i krytyki. Dzięki temu poczuje się bezpieczne i bardziej skłonne do dzielenia się swoimi uczuciami i obawami.

Wpływ choroby na dzieci – co mówi psychologia?

Z badań wynika, że dzieci w rodzinach dotkniętych Alzheimerem często doświadczają emocjonalnego przeciążenia. Obserwując zmiany u ukochanej osoby, przeżywają swoistą żałobę jeszcze przed fizycznym odejściem. W praktyce dzieci mogą:

  • Czuć lęk i niepokój (np. czy też zachorują),
  • Odczuwać wstyd (np. przez nietypowe zachowanie dziadka w obecności kolegów),
  • Przejmować rolę opiekuna (szczególnie starsze dzieci),
  • Ukrywać swoje uczucia, by „nie dokładać zmartwień rodzicom”.

Niektóre dzieci mogą zacząć mieć problemy ze snem, koncentracją lub wycofywać się z życia towarzyskiego. Starsze często próbują „przejąć kontrolę”, pomagając ponad siły. Psychologowie zwracają uwagę, że to naturalna reakcja obronna, ale wymaga uważności dorosłych. Jeśli dziecko czuje, że jego emocje są zauważane i ważne, łatwiej znosi napięcie – nie musi „udawać dorosłego”, żeby zasłużyć na uwagę. Dlatego tak wielkie znaczenie ma wsparcie emocjonalne dziecka, rozmowa, obecność i docenienie jego wysiłku.

Jak dostosować poziom rozmowy do wieku dziecka?

Każda rozmowa z dzieckiem to okazja do wspierania go i zrozumienia jego potrzeb. Jednak aby dialog był skuteczny, trzeba dostosować komunikaty do rozwoju i wieku dziecka. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi.

Przedszkolaki i maluchy (3-6 lat)

Użyj prostych metafor, np. „Babcia ma kuku w pamięci”. Zapewniaj o miłości. Skupiaj się na konkretach: „Babcia zapomniała twoje imię, ale nadal cię kocha”. Unikaj szczegółów medycznych. Na pytania przedszkolaków odpowiadaj szczerze i prosto.

Dzieci w wieku szkolnym (7-12 lat)

Można wyjaśnić nieco więcej: „Alzheimer to choroba mózgu, która powoduje zapominanie i zamęt w głowie”. Dziecko warto zachęcić do wspólnych aktywności z chorym, np. oglądania albumów, słuchania muzyki.

Nastolatki (13+)

Rozmawiaj partnersko. Zapytaj, ile chcą wiedzieć, a także czy chcą uczestniczyć w opiece. Pozwól im samodzielnie szukać informacji, ale koryguj nieścisłości. Daj przestrzeń, ale podkreśl gotowość do rozmowy.

Wsparcie emocjonalne i bezpieczne zaangażowanie

Znajdź w swoim planie dnia i tygodnia czas tylko dla dziecka. Nawet krótki spacer czy gra planszowa mogą stać się okazją do rozmowy, dlatego w takich chwilach zachęcaj do pytań i dzielenia się emocjami.

Dzieci często chcą pomagać. Dobrze jest im to umożliwić, ale w rozsądnych granicach. Młodsze mogą podlać kwiaty z babcią, starsze – pomóc przy posiłkach. Doceniaj każdy gest i tłumacz, że dziadek odczuwa ich troskę, nawet jeśli nie potrafi tego powiedzieć. Uświadom dziecku, że jego obecność jest ważna. Że to, co robi – choćby były to małe gesty – ma wartość. Takie poczucie sprawczości działa kojąco i buduje w dziecku siłę do mierzenia się z trudnymi emocjami.

Trudne pytania, proste odpowiedzi

Poniżej znajdziesz przykładowe pytania dzieci i propozycje odpowiedzi.

  • „Dlaczego babcia się dziwnie zachowuje?”. „Bo jest chora. Jej mózg się zmienia, przez co zapomina i robi rzeczy, których nie robiła dawniej”.
  • „Czy dziadek mnie nie kocha, skoro mnie nie poznaje?”. „Kocha cię bardzo. Choroba utrudnia mu poznawanie ludzi, ale sercem nadal czuje, że jesteś ważny”.
  • „Czy my też zachorujemy?”. „Nie, Alzheimer nie jest zaraźliwy. I nie oznacza, że każdy w rodzinie musi zachorować”.

Rozmowa z dzieckiem o Alzheimerze bliskiej osoby może być trudna, ale jest najlepszym i słusznym wyborem. Prawda, nawet bolesna, daje poczucie zrozumienia i wiary, że rodzina sobie poradzi. Dziecko, które wie, że jego uczucia są ważne, łatwiej przejdzie przez ten trudny czas. A rodzice i pacjenci mogą skorzystać z profesjonalnej pomocy, którą zapewnia np. fundacja Patroni.

Jak powiedzieć dzieciom o chorobie Alzheimera? Podsumowanie

W chorobie Alzheimera nie chodzi tylko o pacjenta – chodzi o całą rodzinę. Wspierajmy dzieci tak samo troskliwie, jak wspieramy osoby chore. Zamiast ukrywać smutek, pokażmy najmłodszym, że emocje są częścią życia. Można wspólnie stworzyć album wspomnień, malować uczucia lub po prostu milczeć razem, trzymając się za ręce. To właśnie takie momenty budują fundamenty odporności psychicznej i zaufania, które zostaną z nimi na całe życie.

Bibliografia:

Alzheimer w rodzinie – jak rozmawiać z dziećmi o chorobie bliskiej osoby?

Masz pytania?

Jesteś seniorem, który potrzebuje pomocy w poradzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami? Ktoś z Twoich bliskich potrzebuje wsparcia? Skontaktuj się z nami.

    Akceptowane formaty: PDF, JPG. Maksymalny rozmiar pliku to 5 MB

    * Pola wymagane

    Spis treści: